انا ضد فكرة الفلم THODA PYAAR THODA MAGIC - الصفحة 2 - منتـــديــآت عـــآلم بۈلـــيۈۈد
  التسجيل   التعليمـــات   التقويم

تقارير الافلام (تغطيآت للآفلآم من بدأية آلسينمآ آلهنديه حتى 2010)

موضوع مغلق

قديم 27 / 11 / 2010, 53 : 08 PM   #11
خيال الامس
روح المنتدى |●~

الصورة الرمزية خيال الامس

خيال الامس has a reputation beyond reputeخيال الامس has a reputation beyond reputeخيال الامس has a reputation beyond reputeخيال الامس has a reputation beyond reputeخيال الامس has a reputation beyond reputeخيال الامس has a reputation beyond reputeخيال الامس has a reputation beyond reputeخيال الامس has a reputation beyond reputeخيال الامس has a reputation beyond reputeخيال الامس has a reputation beyond reputeخيال الامس has a reputation beyond repute
والله معاك حق
اذا المسلمين اللي في الهند ماسوو شي حنا العرب بنسوي
بس انا توقعت انه فلم عادي زي فلم تارا رمبم وصارت القنبله زي ماقلتي

ومشكوره على طرحك للموضوع القوي هذا

اختك "خيال"
قديم 27 / 11 / 2010, 59 : 08 PM   #12
فارس بوليود
عضو عآلم بوليُـود الممَيـز ©~

فارس بوليود has a reputation beyond reputeفارس بوليود has a reputation beyond reputeفارس بوليود has a reputation beyond reputeفارس بوليود has a reputation beyond reputeفارس بوليود has a reputation beyond reputeفارس بوليود has a reputation beyond reputeفارس بوليود has a reputation beyond reputeفارس بوليود has a reputation beyond reputeفارس بوليود has a reputation beyond reputeفارس بوليود has a reputation beyond reputeفارس بوليود has a reputation beyond repute
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميمو المصريه مشاهدة المشاركة
فارس اقرى ردى بعنايه

انا مقلتش عشان فنانى هشوفو
انا بقولك انا مش ضد سيف كــ سيف او سلمان كــ سلمان انهم مثلو افلام فى تشبيه للرب
انا بقولك حتى لو عامر الى عملها هقاطع الفيلم ومش هيعجبنى
انت ما يهمك نزار ومحمود درويش!!!
وهم مسلمين زينا وقالو الكلام ده علننا ومجدناهم وعمالنهم اساطير الشعر فى الوطن العربى
وبالمقابل عاوزين ناس مش من دينا حترمو عقائدنا
اذا المسلمين محترموش عقيدتهم هم
يبقا ازاى نطالب الاخرين باحترام عقيدتنا؟؟؟؟؟
عرفت قصدى

انا ما مجدت و لا عظمت اي حد

اما بالنسبة للاصنام فهي موجودة في اغلب الافلام خاصة القديمة

لكن كوننا نعشق بوليود لا نستطيع ان نستغنى عن هذه الافلام بمجرد دقائق من الاصنام

اصلا لما اشوف الاصنام اضحك عليه او اغير القناة

لكن مؤخرا اصبحو الممثلين يقلدو الله استغفر الله

و هذا الشيئ لا نستطيع السكوت عنه

لكن للاسف بعض عشاق سلمان و اميتاب عندهم الامر عادي

اهم شيئ يشوفون ممثلهم المفضل

يعني سلمان و اميتاب عندهم عشرااات الافلام الحلوة

الا تستطيع الاستغناء عن الفيلم الذي يسيئ الى الله

ماذا ستخسر

للاسف انا ضد هذه الافلام و مستحيل اتابعها
فارس بوليود غير متواجد حالياً  
قديم 27 / 11 / 2010, 01 : 09 PM   #13
UPER$
نجوم في سمآء منتدآنآ

الصورة الرمزية UPER$

UPER$ has a reputation beyond reputeUPER$ has a reputation beyond reputeUPER$ has a reputation beyond reputeUPER$ has a reputation beyond reputeUPER$ has a reputation beyond reputeUPER$ has a reputation beyond reputeUPER$ has a reputation beyond reputeUPER$ has a reputation beyond reputeUPER$ has a reputation beyond reputeUPER$ has a reputation beyond reputeUPER$ has a reputation beyond repute
صح كلامج اختي عاد امس عرض الفلم على زي افلام

واستغفر الله شالتفكير يعني راني ملاك

( فارس بوليوود) و عندك فيلم شاهيد و سنجاي

صح كلامك فارس سنجو كان دوره ملك الموت وهم انعرض على الزي افلام > شكله تحب افلام هذي القناه خخ

وان شاء الله ما يسون افلام جذي

ثانكس

UPER$ غير متواجد حالياً  
قديم 27 / 11 / 2010, 03 : 09 PM   #14
ميمو المصريه
مخرج سينمآئي بوليود

الصورة الرمزية ميمو المصريه

ميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond repute
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فارس بوليود مشاهدة المشاركة
انا ما مجدت و لا عظمت اي حد

اما بالنسبة للاصنام فهي موجودة في اغلب الافلام خاصة القديمة

لكن كوننا نعشق بوليود لا نستطيع ان نستغنى عن هذه الافلام بمجرد دقائق من الاصنام

اصلا لما اشوف الاصنام اضحك عليه او اغير القناة

لكن مؤخرا اصبحو الممثلين يقلدو الله استغفر الله

و هذا الشيئ لا نستطيع السكوت عنه

لكن للاسف بعض عشاق سلمان و اميتاب عندهم الامر عادي

اهم شيئ يشوفون ممثلهم المفضل

يعني سلمان و اميتاب عندهم عشرااات الافلام الحلوة

الا تستطيع الاستغناء عن الفيلم الذي يسيئ الى الله

ماذا ستخسر

للاسف انا ضد هذه الافلام و مستحيل اتابعها
فارس انت ما مجدت ولا عظمت حد ده رايك انت بس لوحدك
لكن العالم العربى كله مجد نزار قبانى ومحمود درويش وتغاضو عن اشعارهم الالحاديه
ده الى انا بحاول اقوله
حنا منقدرش نلوم الناس الثانيه الى مش مسلمين خصوصا ان مسلمين ممثلين فى افلام زى كده
وثانيا اننا فى العرب مقدرناش نسكت نزار قبانى ومحمود درويش
يبقا ازاى نلوم الاخرين الغير مسلمين؟
وانا مجبتش سيرة اذا عشاق سيف او سلمان بيتقبلو الافلام دى او لا
انا متدخلتش فى شىء زى ده
انا نقاشى واضح
اننا مش هنقدر نقولهم متسخروش من دينا ومعتقدنا
و وفى مسلمين عرب سخرو ولا حد قالهم حاجه!
عرفت قصدى

ميمو المصريه غير متواجد حالياً  
قديم 27 / 11 / 2010, 10 : 09 PM   #15
بانى بانى
[ نجوم في سمآء منتدآنآ ]

الصورة الرمزية بانى بانى

بانى بانى has a reputation beyond reputeبانى بانى has a reputation beyond reputeبانى بانى has a reputation beyond reputeبانى بانى has a reputation beyond reputeبانى بانى has a reputation beyond reputeبانى بانى has a reputation beyond reputeبانى بانى has a reputation beyond reputeبانى بانى has a reputation beyond reputeبانى بانى has a reputation beyond reputeبانى بانى has a reputation beyond reputeبانى بانى has a reputation beyond repute
أنا بصراحه مشفتش الفيلم دا بس اختى شافته وحكتلى عليه
وطبعا انا ضد الفكره ورفضاها نهائى
وعلى فكره شفت فيلم لسلمان واميتاب بنفس الفكره
وكمان سنجاى وشاهيد ومش عجبونى وحسيت وانا بشوفهم انى ارتكبت ذنب
بس لازم نعترف ان الهنود هندوسين يعنى المواضيع دى عندهم عادى لا تفرق معاهم حرام ولا حلال
انا اللى ضايقنى سلمان لما عملالفيلم وشاهيد لانهم مسلمين
لكن الهندوس لما يعملوا مش هزعل زى الملسمين لان احنا لينا تعاليم فى دينا ومينفعشى نتخطاها
بس برجع واقول ان المسلمين هناك مسلمين بالاسم بس يعنى مش بيلتزموا بتعاليم دينا اوى
وكمان لانهم فى مجتمع اغلبه هندوسى فبيتأثروا بالمجتمع اللى موجودين فيه
بانى بانى غير متواجد حالياً  
قديم 27 / 11 / 2010, 25 : 09 PM   #16
ميمو المصريه
مخرج سينمآئي بوليود

ميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond reputeميمو المصريه has a reputation beyond repute
على فكره نسيت اوضح شىء
الهندوس تشبيه البنى ادمين بالهه شىء عادى جدا عندهم
شوفو تصريح كارينا كابور لما قالت عامر خان وسلمان خان هم الهى!!
شوفو لما فى ولايه فى التاميل بيعبدو شاروخان !
شوفو فى ولايه تانيه حطه صورة سلمان كــ اله
واحد مره فى البلوج الخاص بعامر كتب له انت الهى !
وواحد مره فى الشات اون لاين قال لعامر انت الهى !
وفيفك اوبروى لما قال الخانات الثلاثه انا اعبدهم لان الهتى !!
الغرض ان الحكايه دى مش تمس عقيدة الهندوس
ى تمس عقيدتنا احنا
وانا وضحت ان انا ملناش حق نطالب غير مسلمين بالتزام عقديتنا والمسلمين الى زينا مش التزمو بيها

قديم 27 / 11 / 2010, 29 : 09 PM   #17
زهرة_الربيع
ضيف جديد |●~

زهرة_الربيع is on a distinguished road
ميمو المصرية شكرا لردك على موضوي وانا احترم رايك

ميمو انتي مسلمة اكيد صح ولا لا..!!

انا ماقلت نروح نحاسب مخرجين الافلام اللي زي دي ولا نضاربهم .. انا قلت نقاطع الافلام اللي بتسيئ للاسلام ((انا مالي بغيري انا ليا بنفسي)) الله خلقلنا عقل نفكر فيه مو عشان اقول شوفو غيري ماسوا حاجة يعني انا مااسوي حاجة !!

وازا كان على الشعراء والعرب اللي بتقولي عليهم انا عن نفسي سمعت باسمهم صح بس ماقريت كل حرف من اللي بيكتبو واكيد زيي كتير ودا دليل انو سنما بوليود اشهر واعرف منهم والدليل نسبة المتفرجين والمعجبين بدي الافلام اكثر من معجبين نزار او غيرو ..

ولمن بنقاطعهم اكيد راينا بيوصلهم ويعرفو اننا مسلمين ومانرضى احد يستهزئ بينا وبلاش نقتدي بناس ((اسلامهم عالماشي)) حتى لو كانو عرب

ماقريتي (( فأن اعتدو عليكم فأعتدو عليهم بمثل ماعتدو عليكم)) يعني سار لازم احنا ((المسلمين)) نمثل زيهم ونمثل كيف الالهة اللي بيدعو انها بتستجيب دعواتهم لابتهش ولا بتنش وكلنا عارفين دا الشي ..

وارجع اقول كل واحد لو بنفسو وبقناعتو الشخصية .. ومو كل ماشفت غلط اسكت عليه واقول الله بيحاسبهم ((اجل ليش احنا مسلمين؟!!)) وخاصة لمن يتعدو على الله اللي خلقنا وخلقهم

انتو جربو بس مثلو شي لو بسيط عن الهتهم وشوفو اش راح يسير ماراح يقولولك ((كل واحد حسابو عند الله ..؟؟)) راح يقومو القيامة مايقعدوها طيب ليش المسلمين يسكتو سواء مسلمين عرب ولا غير عرب !!!
زهرة_الربيع غير متواجد حالياً  
قديم 27 / 11 / 2010, 34 : 09 PM   #18
زهرة_الربيع
ضيف جديد |●~

زهرة_الربيع is on a distinguished road
معليش وعلى جملة (وانا وضحت ان انا ملناش حق نطالب غير مسلمين بالتزام عقديتنا والمسلمين الى زينا مش التزمو بيها))

مين قالك طالبيهم بالاسلام او التزام عقيدتنا دا لو حبيتي اكيد بيكون لكي اجر لو اهتدو على يدك واجر كبير كمان بس انا ماقلت يلتزمو انا قلت يحترمو واكيد في فرق كبير بين الكلمتين وزي ماقلت لانشوف غيرنا نشوف نفسنا والمفروض سواء هندوس ولا حتى مسلمين لمن تشوفي الغلط في مكان ماتسكتي عليه طالما انك شفتي المسلمين مااحترمو الاسلام واسأو لو وانتي سكتي وماقلتي شي طيب ذنبك انتي على جنبك فليش بتقوليلنا احنا نسكت ؟؟
زهرة_الربيع غير متواجد حالياً  
قديم 27 / 11 / 2010, 40 : 09 PM   #19
ميمو المصريه
مخرج سينمآئي بوليود

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهرة_الربيع مشاهدة المشاركة
ميمو المصرية شكرا لردك على موضوي وانا احترم رايك

ميمو انتي مسلمة اكيد صح ولا لا..!!

انا ماقلت نروح نحاسب مخرجين الافلام اللي زي دي ولا نضاربهم .. انا قلت نقاطع الافلام اللي بتسيئ للاسلام ((انا مالي بغيري انا ليا بنفسي)) الله خلقلنا عقل نفكر فيه مو عشان اقول شوفو غيري ماسوا حاجة يعني انا مااسوي حاجة !!

وازا كان على الشعراء والعرب اللي بتقولي عليهم انا عن نفسي سمعت باسمهم صح بس ماقريت كل حرف من اللي بيكتبو واكيد زيي كتير ودا دليل انو سنما بوليود اشهر واعرف منهم والدليل نسبة المتفرجين والمعجبين بدي الافلام اكثر من معجبين نزار او غيرو ..

ولمن بنقاطعهم اكيد راينا بيوصلهم ويعرفو اننا مسلمين ومانرضى احد يستهزئ بينا وبلاش نقتدي بناس ((اسلامهم عالماشي)) حتى لو كانو عرب

ماقريتي (( فأن اعتدو عليكم فأعتدو عليهم بمثل ماعتدو عليكم)) يعني سار لازم احنا ((المسلمين)) نمثل زيهم ونمثل كيف الالهة اللي بيدعو انها بتستجيب دعواتهم لابتهش ولا بتنش وكلنا عارفين دا الشي ..

وارجع اقول كل واحد لو بنفسو وبقناعتو الشخصية .. ومو كل ماشفت غلط اسكت عليه واقول الله بيحاسبهم ((اجل ليش احنا مسلمين؟!!)) وخاصة لمن يتعدو على الله اللي خلقنا وخلقهم

انتو جربو بس مثلو شي لو بسيط عن الهتهم وشوفو اش راح يسير ماراح يقولولك ((كل واحد حسابو عند الله ..؟؟)) راح يقومو القيامة مايقعدوها طيب ليش المسلمين يسكتو سواء مسلمين عرب ولا غير عرب !!!
حبيبتى انا مسلمه والحمد لله
بالاضافه ان تعليقى كان على تعليق تانى غير تعليقك !!
تعلقى كان على كلام نطالبهم باحترام دينا ومعقتدتنا والخ الخ
تعليقى ما كان تعليق على رايك !!

وانا ما اخدت اى مسلم بالاسم مثال يحتذى به
فنان بحبو اه مسلم اقتدى بيه لا ستوب لهنا!
بعرف انك كتبتى الموضوع غيره منك على دينا ومعتقدتنا
لكن انا ردى كتبته عشان ردود
اننا نطالبهم باحترام دينا
قلت ازاى نطالبهم واحنا نفسنا بينا وبين بعض فى ناس ما احترمو دينا !!!
خصوصا ان ده شىء عادى عندهم
وانا مقلتش تسكتى انا مليش الحق انى اطلب منك تسكتى
فى فرق لما اقول اسكتو ولا تتكلمو وفى فرق لما اقول كيف نطالب شىء احنا نفسنا ما عملناه!!!!

قديم 27 / 11 / 2010, 59 : 09 PM   #20
عسولة السعوديه
نجوم في سمآء منتدآنآ © ~

الصورة الرمزية عسولة السعوديه

عسولة السعوديه has a reputation beyond reputeعسولة السعوديه has a reputation beyond reputeعسولة السعوديه has a reputation beyond reputeعسولة السعوديه has a reputation beyond reputeعسولة السعوديه has a reputation beyond reputeعسولة السعوديه has a reputation beyond reputeعسولة السعوديه has a reputation beyond reputeعسولة السعوديه has a reputation beyond reputeعسولة السعوديه has a reputation beyond reputeعسولة السعوديه has a reputation beyond reputeعسولة السعوديه has a reputation beyond repute

الـــسآلفه ماتحتاج لهـآ طقآآق تــرآنا مســلمين على فكــره لازم في توآد وتفـآهم

يعني مو تتناقشون بهذا الـآسلوب كل وحده تفرض رآيها ع الثانيه خلــوآ بينكم تفاهم وموده

ومو كل وحده تفسر كلـآم الثـآنيه على كيفهـآ ..!

ومثل الـآيه الكريمه (( فأن اعتدو عليكم فأعتدو عليهم بمثل ماعتدو عليكم))

طيب خلـآص اهم اعتدوآ علينا احنا نعتدي عليهم بمقـآطعة الـآفلـآم ..!

آكثر شي نسويه معليش مافي طريقه نسويها غير المقاطعه والسـآلفه كلهـآ لها حـل

وآنتوآ بس كل وحده تفرض رآيها ع الثانيه وتفسر كلامها على كيفها خلـآص تفهموآ بزين ..!

عسولة السعوديه غير متواجد حالياً  
موضوع مغلق